Van Rijnweg wordt veilige schoolroute

Binnenkort besluit de gemeente of het viaduct tussen de Van der Kooijweg en de Van Rijnweg alleen toegankelijk wordt voor fietsers en ander langzaam verkeer. Hiermee wordt de Van Rijnweg alleen toegankelijk voor gemotoriseerd bestemmingsverkeer. De auto is te gast in deze fietsstraat. Met de opening van de Laan van Sion eind 2022, kan het gemotoriseerd verkeer zijn weg vinden via de Prinses Beatrixlaan. Hiermee is het verkeersplan dat door de raad is vastgesteld voor dit deel van RijswijkBuiten helemaal voltooid.

De situatie die op de Van Rijnweg is ontstaan is niet langer acceptabel. Grote hoeveelheden auto’s weten hun weg te vinden over deze fietsstraat en overschrijden fors de maximumsnelheid van 30 km/uur. Dat levert zeer gevaarlijke situaties op voor alle verkeersdeelnemers. De Van Rijnweg is een belangrijke regionale schoolroute voor leerlingen van basisscholen en middelbare scholen en onderdeel van het netwerk van hoofd- en stedelijke fietsroutes.

Overlast

Daarnaast ervaren bewoners aan de Van Rijnweg en omgeving veel overlast. Ze ondervinden dagelijks enorme hinder van zowel het geluid van het verkeer als het gedrag dat sommige verkeersdeelnemers vertonen. De raad heeft meerdere malen besloten dat de Van Rijnweg voor doorgaand langzaam verkeer bestemd zou worden. In deze wetenschap hebben veel inwoners hun huis gekocht in dit rustige deel van de nieuwbouwwijk RijswijkBuiten. De huidige verkeerssituatie staat echter haaks op deze gewekte verwachtingen. 

Toegang voor fietsers en ander langzaam verkeer

Oorspronkelijk stond gepland dat de verkeersaanpassingen doorgevoerd zouden worden tegelijkertijd met de verbreding van de A4. Het viaduct over de A4 moet dan namelijk ook worden aangepast. Echter vanwege de huidige verkeersonveilige situatie wil het college niet langer wachten. Daarom stelt het college de raad voor om het raadsbesluit nu al uit te voeren. Het viaduct wordt hiermee exclusief toegankelijk voor fietsers en ander langzaam verkeer. De Van Rijnweg is wel nog toegankelijk voor gemotoriseerd bestemmingsverkeer, vanwege de aanliggende woningen. Dit lage aantal voertuigen is acceptabel in de fietsstraat. 

Gevolgen voor automobilisten

De gemeente realiseert zich dat er ook mensen zijn die graag met de auto gebruik maken van de Van Rijnweg. Na de aanpassing van het viaduct zal het doorgaande verkeer alleen nog maar gebruik kunnen maken van de hoofdroutes. 

Uit onderzoek blijkt dat 93% van het autoverkeer doorgaand verkeer betreft tussen niet omliggende Rijswijkse wijken, Delft en Den Haag. Het aandeel bestemmingsverkeer tussen Hoekpolder en Sion is 7%. De overlast van het doorgaande verkeer moet voor inwoners en kwetsbare gebruikers van de Van Rijnweg tot een minimum worden beperkt. Dit type verkeer hoort thuis op de hoofdwegenstructuur. Sportpark Hoekpolder of de Weidedreef blijven goed bereikbaar voor de bewoners. In het belang van het voorkomen van ongelukken en het verminderen van overlast voor inwoners vindt de gemeente dit een acceptabel gevolg. De afsluiting van het gemotoriseerd verkeer zal vanwege de urgentie voorlopig plaatsvinden met het plaatsen van paaltjes en bebording ter hoogte van het viaduct.

Planning

Op 21 september neemt de gemeenteraad hierover een besluit. 

Foto van de Van Rijnweg