Rijswijk ontvangt ruim 4 ton van regio voor fietsstraat Rembrandtkade

De gemeente Rijswijk heeft 429.000 euro ontvangen voor de herinrichting van de Rembrandtkade tussen de Lindelaan en de Sir Winston Churchilllaan. Hiermee kan de nieuwe fietsstraat worden geasfalteerd, waardoor het fietsen comfortabeler en veiliger wordt. De subsidie is toegekend door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De aanleg van het fietspad is onderdeel van de herinrichting en het groot onderhoud aan de Rembrandtkade. 

Binnenkort starten de werkzaamheden voor het groot onderhoud en de herinrichting van de Rembrandtkade tussen de Lindelaan tot Sir Winston Churchilllaan. De ondergrondse en bovengrondse inrichting is sterk verouderd. De rioolhuisaansluitingen en gas- en waterleidingen moeten worden vervangen en bovengronds worden de stoep, het wegdek, de bomen en het groen verbeterd. Voor de zomer heeft het Rijswijkse college van burgemeester en wethouders het nieuwe ontwerp van de Rembrandtkade vastgesteld. Het totaal budget van de herinrichting is 1,7 miljoen euro. De MRDH draagt 429.000 euro bij voor de verbetering van het fietspad, omdat de Rembrandtkade onderdeel uitmaakt van het programma grootstedelijke fietsroutes van de MRDH.

Verbetering regionaal fietsnetwerk

Wethouder mobiliteit Armand van de Laar is blij met de financiële steun van de regio. “Onlangs heeft de gemeenteraad het Fietsplan vastgesteld. Met dit plan willen we als gemeente fietspaden verbeteren en meer plekken realiseren waar je je fiets kunt parkeren. Met deze bijdrage van de MRDH kunnen we onze plannen ook uitvoeren. Zo kunnen we het aantrekkelijker maken om de fiets te pakken, bijvoorbeeld om naar je werk te gaan.”

Inrichting volgens de wensen van nu

De noodzakelijke ingrepen bieden kansen de openbare ruimte in te richten volgens de wensen en eisen van nu. Naast de aanleg van het fietspad worden er klimaatmaatregelen toegepast om regenwater vast te houden in de grond. Dit is straks bijvoorbeeld terug te zien in de parkeervakken voor auto’s die waterdoorlatend worden met gras tussen de tegels. Wethouder stadsbeheer Mark Wit ziet de Rembrandtkade als een mooi voorbeeld van werk met werk maken. “We hebben afgesproken dat we benodigde werkzaamheden in een straat zo veel mogelijk combineren. Op die manier hebben de inwoners er het minste last van. Het plaatje van hoe het er uit komt te zien belooft veel goeds en is wat mij betreft een voorbeeld van hoe we onze buitenruimte in de toekomst inrichten.”

Stedin is inmiddels begonnen met het vervangen van de huisaansluitingen op het gas. In maart volgend jaar beginnen de grote werkzaamheden. Die duren naar verwachting tot oktober 2024. De MRDH is het verband waarin 21 gemeenten samenwerken op het gebied van verkeer en economie.