Parkeervergunning eerstelijns hulpverlening
Algemeen
Huisartsen, verpleegkundigen, verloskundigen en thuiszorgorganisaties kunnen de 'Parkeervergunning eerstelijns hulpverlening' aanvragen.
Aanvragen
Via het digitaal parkeerloket
U heeft hiervoor het volgende nodig:
- eHerkenning
- Kenteken of kentekens(bij een buitenlands kenteken een kopie van het kentekenbewijs)
- Een geldige verklaring van een BIG, HKZ of soortgelijke registratie
- Een kopie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel
- Als u de aanvraag van de parkeervergunning namens een zorginstelling doet, dan verstrekt u tevens een verklaring dat u namens deze zorginstelling gemachtigd bent om de parkeervergunning aan te vragen .
Betalen via de website? Dit kan via iDeal.
En een van onderstaande verklaringen als het motorvoertuig niet op uw naam staat:
- Verklaring werkgever auto werknemer
- Leaseovereenkomst van het motorvoertuig
- Huurovereenkomst van het motorvoertuig
- Verklaring van de vereniging voor gedeeld autogebruik en het contract tussen de gebruikers van het voertuig. Voor een voorbeeld contract zie https://deelauto.nl/voorbeeldcontract/
Aanvragen die u via het digitaal parkeerloket doet worden achteraf getoetst door medewerkers van de gemeente. Indien blijkt dat u onjuiste gegevens heeft verstrekt, kan uw vergunning ongeldig worden verklaard. U heeft in dat geval geen recht op restitutie.
Als u langskomt bij de balie op het stadhuis
Lukt het digitaal aanvragen van de parkeervergunning niet? Dan maakt u een afspraak, u belt 14 070 (optie 4 Rijswijk , optie 1 parkeren).
U heeft voor de aanvraag nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van uzelf
- Een geldige verklaring van een BIG, HKZ of soortgelijke registratie
- Als u de aanvraag van de parkeervergunning namens een zorginstelling doet, dan verstrekt u tevens een verklaring dat u namens deze zorginstelling gemachtigd bent om de parkeervergunning aan te vragen
- Kenteken of kentekens (bij een buitenlands kenteken een kopie van het kentekenbewijs)
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel
En een van onderstaande verklaringen als het voertuig niet op uw naam staat:
- Verklaring werkgever auto werknemer
- Leaseovereenkomst van het motorvoertuig
- Huurovereenkomst van het motorvoertuig
- Verklaring van de vereniging voor gedeeld autogebruik en het contract tussen de gebruikers van het voertuig. Voor een voorbeeld contract zie https://deelauto.nl/voorbeeldcontract/
Betalen bij de publieksbalies? U kunt aan de balie alleen pinnen. Kunt u niet pinnen, bel dan 14 070 (optie 4).
Parkeergebieden in Rijswijk
Hier kunt u de parkeergebieden van Rijswijk vinden: https://www.rijswijk.nl/parkeergebieden
Wat als het kenteken wijzigt?
Als u eigenaar of vaste gebruiker (houder) wordt van een ander motorvoertuig dan kunt u het kenteken via het digitaal parkeerloket of aan de balie laten wijzigen.
Als u een kenteken van een ander motorvoertuig wilt registreren dan moet u een van deze verklaringen bijvoegen:
- Verklaring werkgever auto werknemer
- Leaseovereenkomst van het motorvoertuig
- Huurovereenkomst van het motorvoertuig
- Verklaring van de vereniging voor gedeeld autogebruik en het contract tussen de gebruikers van het voertuig. Voor een voorbeeld contract zie https://deelauto.nl/voorbeeldcontract/
Voorwaarden
Om een 'Parkeervergunning eerstelijns hulpverlening' aan te vragen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U bent eigenaar van het motorvoertuig. Dit betekent dat het motorvoertuig op uw naam moet staan, of
- U bent een vaste gebruiker (houder) van een motorvoertuig, of
- Uw werknemer is eigenaar of vaste gebruiker (houder) van een motorvoertuig
- U bent een huisarts, verpleegkundige of u vertegenwoordigt een thuiszorgorganisatie
- U heeft een BIG, HKZ of een soortgelijke registratie en u kunt dit met een geldige verklaring aantonen
- U verleent zorg in de gemeente Rijswijk
- Op een 'Parkeervergunning eerstelijns hulpverlening' kunt u maximaal 5 kentekens gelijktijdig registeren, waarbij maximaal 1 kenteken gelijktijdig actief is.
Een praktijk of instelling die 5 of meer parkeerrechten/-vergunningen heeft, kan een 'Parkeervergunning zorginstelling' aanvragen.
Hoe lang gaat het duren?
Als u de parkeervergunning via het digitaal parkeerloket aanvraagt, is uw parkeervergunning direct geldig.
Als u naar de publieksbalies in het stadhuis komt, dan handelen wij uw vergunningaanvraag direct af.
Wat krijgt u van ons mee?
U ontvangt een bevestiging van het besluit om u een vergunning te verlenen. U ontvangt geen papieren parkeervergunning meer, uw kenteken wordt geregistreerd in een digitale database waarmee gehandhaafd wordt. Deze parkeervergunning behoort tot functionele vergunningen.
Kosten
De 'Parkeervergunning eerstelijns hulpverlening' kost € 153,60 per kalenderjaar. U kunt aan de balie alleen pinnen. Kunt u niet pinnen, bel dan 14 070 (optie 4).Als u de vergunning later in het kalenderjaar aanvraagt dan betaalt u naar rato van het aantal resterende volle kalendermaanden.
Als u de vergunning niet meer nodig heeft kunt u deze opzeggen en krijgt u naar rato van het aantal overblijvende volle maanden na opzegging uw geld terug.
Bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen de schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.