Vragen over parkeerautomaten, parkeerapps en scanauto

Veelgestelde vragen betalen voor parkeren

De parkeertarieven zijn gelijk. Bij de parkeerautomaat schat u vooraf in hoe lang u wilt parkeren.

Met belparkeren betaalt u per minuut en achteraf en loopt u geen risico meer op een bon/naheffing.

Afhankelijk van uw contract/overeenkomst met een belparkeerder betaalt u daarnaast nog abonnements- of transactiekosten.

Bij de meeste aanbieders hoeft u geen transactiekosten te betalen als het te ‘betalen’ parkeergeld € 0,00 is.

In Rijswijk kunt u met een app op uw telefoon betalen om te parkeren. De gemeente heeft contracten afgesloten met de volgende providers:

  • Park Mobile
  • Park Line
  • Stadsparkeren
  • Yellow Brick
  • SMS Parking
  • ANWB app

U kiest zelf welke app u wilt gebruiken en installeert deze op uw smartphone.

Op de digitale parkeerplattegrond zijn alle parkeerautomaten te vinden. 

  • Parkeerregulering is voor een groot deel ingevoerd in woonwijken waar primair bewoners en bezoekers moeten kunnen parkeren. Zij kunnen gebruik maken van bewoners- en bezoekersvergunningen en hoeven dus niet bij een parkeerautomaat te zijn.
  • Over het algemeen zijn automaten daarom op strategische plekken in de buurt van invalswegen van de buurten geplaatst.
  • Voor bezoekers die willen betalen bestaat de mogelijkheid om via een parkeerapp (Parkmobile, Parkline, Stadsparkeren, Yellowbrick, SMSParking, ANWB) te betalen. Zij hoeven dus ook niet naar een automaat om te betalen.
  • Bezoekers die bij een automaat willen betalen kunnen parkeren en daarna een automaat zoeken om te betalen, maar zij kunnen uiteraard ook eerst betalen om daarna ergens in het gebied een parkeerplaats te zoeken. Als het kenteken bij de automaat is ingevoerd en betaald is hoeft men niet meer terug naar de auto te lopen om een ticket achter de voorruit te leggen.
  • In winkelgebieden zijn vaak 1 of meerdere automaten op strategische plekken geplaatst.

Parkeert u in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet u altijd betalen voor het parkeren, ook als een parkeerautomaat niet werkt.

Betaal bij een andere automaat in dezelfde zone, of gebruik een mobiele parkeerapp om u aan te melden (belparkeren). Werkt een automaat niet, is er geen andere automaat in de omgeving is én heeft u geen parkeerapp? Dan loopt u het risico een naheffing (boete) te krijgen.

Handhavers houden bij de parkeercontrole rekening met eventuele storingen. Ontvangt u toch een boete? U kunt hier bezwaar tegen maken. Als blijkt dat de automaat niet werkte, kan uw boete ongedaan worden gemaakt.

Let bij het aanmelden bij een mobiele parkeerapp ook altijd goed op dat uw parkeertransactie echt is gestart. Controleer bij tussentijds verlies van uw internetverbinding ook of uw parkeertransactie niet is gestopt.