Zakenpaspoort aanvragen

Algemeen

U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u vaak naar het buitenland reist. Dit paspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visa en stempels. Als u 18 jaar of ouder bent, is uw paspoort 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is het paspoort 5 jaar geldig. In uw paspoort staat tot welke datum het geldig is.
Reist u met kinderen? Zij moeten een eigen paspoort of identiteitskaart hebben.

Aanvragen

U komt langs bij de Publieksbalies. Dit kan met of zonder afspraak. Wij raden u aan om een afspraak te maken. U bent dan sneller aan de beurt en hoeft niet te wachten. Komt u zonder afspraak langs? Houdt er dan rekening mee dat u mogelijk lang moet wachten.

U kunt uiterlijk een uur voor sluitingstijd binnenlopen. Zo weten we zeker dat we alle bezoekers van de publieksbalies voor sluitingstijd goed kunnen helpen.

Maandag

9.00 tot 12.00 uur (zonder afspraak kunt u tot 11.00 uur binnenlopen)

Dinsdag

9.00 tot 17.00 uur (zonder afspraak kunt u tot 16.00 uur binnenlopen)

Woensdag

9.00 tot 17.00 uur (zonder afspraak kunt u tot 16.00 uur binnenlopen)

Donderdag

9.00 tot 20.00 uur (zonder afspraak kunt u tot 19.00 uur binnenlopen) *

Vrijdag

9.00 tot 12.00 uur (zonder afspraak kunt u tot 11.00 uur binnenlopen)

U betaalt uw paspoort bij de aanvraag. Verder heeft u nodig:

  • al uw reisdocumenten (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt
  • schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat

De gemeente maakt bij uw aanvraag een scan van uw vingerafdrukken.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie:

  • Vraag een nieuw identiteitsbewijs aan bij de gemeente.
  • Leg daarbij de verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Dit doet u om identiteitsfraude te voorkomen.

Valse meldingen van vermissing

Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik en fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente in het BRP (Basisregistratie Personen) systeem de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik of fraude geeft de gemeente dat aan bij de politie voor nader onderzoek. De aanvraag wordt wel in behandeling genomen, maar het document wordt in afwachting van dat onderzoek niet verstrekt.

Minder administratie, betere dienstverlening

Het doel van deze aanpak is om de administratieve lastendruk te verminderen voor zowel de inwoners, politie, als de gemeente, en om nadrukkelijk het accent te leggen op het voorkomen van misbruik.

Laten bezorgen van uw reisdocument

U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen. Dat kan alle werkdagen en ook ’s avonds en op zaterdag. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. U maakt de keuze voor het laten bezorgen bij de aanvraag van het paspoort of de ID-kaart. Deze keuze kunt u later niet meer wijzigen. Voor de bezorging betaalt u bezorgkosten.

Bezorger

Het reisdocument wordt bezorgd door het bedrijf Dynasure. Voor het maken van een bezorgafspraak neemt Dynasure contact met u op, per e-mail of telefoon. 

Voor wie is bezorging niet mogelijk?

In de volgende gevallen kan uw reisdocument niet bij u bezorgd worden. U moet dan uw nieuwe reisdocument ophalen bij de gemeente als:

  • u ingeschreven staat op een briefadres;
  • uw reisdocument in vijf jaar tijd meer dan drie keer als vermist heeft opgegeven;
  • u een spoedaanvraag wilt doen;
  • u uw huidige reisdocument kwijt bent geraakt tussen de aanvraag en de bezorging;
  • uw adres in onderzoek staat bij de gemeente, dan betekent dit dat niet duidelijk is op welk adres u woont. In dit geval kunt u géén reisdocument aanvragen. U moet eerst uw inschrijving regelen voordat u een reisdocument kunt aanvragen.

Aanpak

Zo kunt u uw paspoort en/of ID-kaart laten bezorgen:

  • bij de aanvraag kiest u voor het laten bezorgen. U kunt uw keuze later niet meer wijzigen;
  • als uw paspoort of ID-kaart klaar is, krijgt u van het bedrijf Dynasure bericht dat u een bezorgafspraak kunt maken;
  • u maakt online of telefonisch een bezorgafspraak;
  • uw paspoort of ID-kaart wordt bezorgd door het bedrijf Dynasure.

Termijn

Het nieuwe reisdocument wordt bij u bezorgd binnen ongeveer vijf werkdagen na aanvraag.

Meenemen

U wordt verzocht om uw e-mailadres of telefoonnummer op te geven. Dit is nodig voor de bezorging door Dynasure en wordt alleen daarvoor gebruikt.

Contact

Voor meer informatie en/of vragen over bezorgingen en wijzigen van afspraak is Dynasure te bereiken via:

  • Telefoon: 0348 462 873 (Ma-Vrij 08:00-20:00 en Za 08:00-18:00)
  • E-mail: klantenservice@dynasure.eu

Hoelang gaat het duren?

Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort op afspraak ophalen bij de gemeente. We raden u aan om gelijk 2 afspraken in te plannen. U maakt een afspraak voor het aanvragen en een afspraak voor het afhalen.

Duurt 5 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het document na 1 werkdag klaar. U betaalt dan een toeslag. Vraagt u het reisdocument na 14.00 uur aan, dan is het document na 2 werkdagen klaar.

U heeft 3 maanden de tijd om het paspoort op te halen.

Kosten

De kosten voor een zakenpaspoort zijn:

  • voor personen tot 18 jaar: € 63,40
  • voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,80.
  • eventuele bezorgkosten per reisdocument: € 18,00.

U kunt aan de balie alleen pinnen. Kunt u niet pinnen, bel dan 14 070 (optie 4).

Wilt u met spoed een paspoort aanvragen? Dan betaalt u een toeslag van € 57,00. Let op! Spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Contact

Maak online een afspraak.

U vraagt een nieuw paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Wet- en regelgeving