Uw recht op privacy
Wij vinden uw privacy belangrijk. Daarom houden wij ons aan regels als wij persoonlijke gegevens van u krijgen. Deze regels staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Op deze pagina staat een overzicht van uw privacyrechten. En op deze pagina vindt u manieren om contact met ons op te nemen over privacy oplossingen.
Rechten van betrokkenen
U heeft de volgende privacyrechten
Recht op informatie
De gemeente moet u vooraf informeren als uw persoonlijke gegevens worden gebruikt en met welk doel.
Recht van bezwaar
U kunt het oneens zijn met de manier waarop de gemeente uw gegevens gebruikt. Als u dat wilt, moet de gemeente dit aanpassen.
Recht op inzage
Als u dat wilt, moet de gemeente u laten zien welke persoonlijke gegevens de gemeente van u heeft.
Recht op rectificatie
Als u dat wilt, moet de gemeente een fout in uw gegevens aanpassen.
Recht op vergetelheid
Als u dat wilt, moet de gemeente uw persoonlijke gegevens wissen.
Recht op dataportabiliteit
Als u dat wilt, moet de gemeente uw persoonlijke gegevens doorgeven aan een andere organisatie in een vorm die het voor u makkelijk maakt om uw gegevens te hergebruiken.
Recht op beperking van de verwerking
U kunt vinden dat de gemeente uw gegevens te vaak gebruikt. Als u dat wilt, moet de gemeente uw gegevens minder gebruiken.
Recht op menselijke blik bij besluiten
U kunt bezwaar indienen tegen een geautomatiseerd besluit dat over u gaat.
Wilt u meer weten over uw rechten? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Gebruik maken van uw privacyrechten
Vanaf 16 jaar
U kunt hiervoor bij ons langskomen. U kunt ook een digitaal formulier invullen.
- Wilt u online een verzoek indienen voor uw persoonsgegevens? Vul dan dit online formulier in.
- Wilt u langskomen? Neem dan uw legitimatie (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs) mee. Want alleen ú kunt uw eigen gegevens aanpassen. Maak een afspraak om dit te regelen.
Tot 16 jaar
Identificatie bij een verzoek om inzage in uw persoonsgegevens
Wanneer u een verzoek doet om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen, moet de gemeente zeker weten dat u de juiste persoon bent. Zo voorkomen we dat uw gegevens bij iemand anders terechtkomen.
Hoe kunt u zich identificeren?
U kunt een inzageverzoek op verschillende manieren indienen. Bij elk verzoek controleren wij uw identiteit op een passende en zo min mogelijk ingrijpende manier, afhankelijk van de aard van uw verzoek en de gegevens die wij verwerken:
- Digitaal: Als u het verzoek indient via DigiD, is uw identiteit al vastgesteld.
- Per post of e-mail: In dit geval kan de gemeente u vragen om aanvullende informatie waarmee wij uw identiteit kunnen verifiëren, zoals uw klantnummer, e-mailadres of een ander persoonlijk gegeven dat bij ons bekend is.
- Langskomen: U kunt het gemeentehuis bezoeken en uw identiteitsbewijs tonen. Maak vooraf een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee, zoals uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.
Kopie van identiteitsbewijs: Alleen als het echt nodig is, kunnen wij vragen om een kopie van uw identiteitsbewijs. U mag uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto zwartmaken. Gebruik bij voorkeur de KopieID-app van de Rijksoverheid; deze app helpt u onnodige gegevens af te schermen en de kopie veilig van een watermerk te voorzien.
Wat als er twijfel bestaat over uw identiteit?
Als er na uw verzoek nog twijfel bestaat over uw identiteit, mag de gemeente op grond van artikel 12, lid 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aanvullende informatie vragen om er zeker van te zijn dat uw persoonsgegevens aan de juiste persoon worden verstrekt.
Hoe lang duurt het?
U krijgt binnen 4 weken bericht. Is uw aanvraag ingewikkeld? Dan kan het langer duren voor u bericht krijgt. Het kan maximaal 2 maanden langer duren. Of het langer duurt, hoort u binnen 4 weken.
Kosten
Een privacyverzoek kost u niets. Wilt u meerdere kopieën? Of doet u vaker een verzoek? Dan kan de gemeente u om een vergoeding vragen.
Klacht indienen
Vindt u dat de gemeente niet goed met uw persoonlijke gegevens omgaat? Heeft u bijvoorbeeld gevraagd om uw persoonlijke gegevens te bekijken of gegevens die niet kloppen aan te passen, maar bent u niet tevreden met de reactie? Dan heeft u het recht om een klacht in te dienen.
Klacht indienen bij de AP
Diende u een klacht bij de gemeente in, maar bent u niet goed geholpen? En komt u er met de gemeente niet uit? Dan heeft u het recht om uw privacyklacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).