Parkeervergunning hulpdiensten
Algemeen
Voor politie, brandweer en (dieren-)ambulance is er de 'Parkeervergunning hulpdiensten'.
Aanvragen
Via het digitaal parkeerloket
U heeft hiervoor nodig:
- eHerkenning
- Kenteken of kentekens(bij een buitenlands kenteken een kopie van het kentekenbewijs)
- Een kopie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel
- Als u de aanvraag van de parkeervergunning namens een hulpdienst doet, dan verstrekt u tevens een verklaring dat u namens deze hulpdienst gemachtigd bent om de parkeervergunning aan te vragen
En een van onderstaande verklaringen als het motorvoertuig niet op uw naam staat:
- Verklaring werkgever
- Leaseovereenkomst van het motorvoertuig
- Huurovereenkomst van het motorvoertuig
- Verklaring van de vereniging voor gedeeld autogebruik en het contract tussen de gebruikers van het voertuig. Voor een voorbeeld zie "voorbeeldcontract" onder formulieren.
Aanvragen die u via het digitaal parkeerloket doet worden vooraf getoetst door medewerkers van de gemeente. U ontvangt een e-mail zodra uw aanvraag getoetst is en u de aanvraag kunt afronden.
Als u langskomt bij de balie op het stadhuis
U heeft voor de aanvraag nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van uzelf
- Als u de aanvraag van de parkeervergunning namens een hulpdienst doet, dan verstrekt u tevens een verklaring dat u namens deze hulpdienst gemachtigd bent om de parkeervergunning aan te vragen
- Kenteken of kentekens (bij een buitenlands kenteken een kopie van het kentekenbewijs)
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel
En een van onderstaande verklaringen als het voertuig niet op uw naam staat:
- Verklaring werkgever
- Leaseovereenkomst van het motorvoertuig
- Huurovereenkomst van het motorvoertuig
- Verklaring van de vereniging voor gedeeld autogebruik en het contract tussen de gebruikers van het voertuig. Voor een voorbeeld zie "voorbeeldcontract" onder formulieren.
Parkeergebieden in Rijswijk
Hier kunt u de parkeergebieden van Rijswijk vinden: https://www.rijswijk.nl/parkeergebieden
Wat als uw kenteken wijzigt?
Uw 'Parkeervergunning hulpdiensten' komt te vervallen en u moet een nieuwe parkeervergunning aanvragen.
Voorwaarden
U kunt alleen een 'Parkeervergunning hulpdiensten' aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent eigenaar van het motorvoertuig. Dit betekent dat het motorvoertuig op uw naam moet staan, of
- U bent een vaste gebruiker (houder) van een motorvoertuig
- De 'Functionele vergunning hulpdiensten' is voor de politie, brandweer en (dieren-) ambulance
- Per kenteken moet een 'Parkeervergunning hulpdiensten' worden aangevraagd
Hoelang gaat het duren?
Als u de parkeervergunning via het digitaal parkeerloket aanvraagt, is uw parkeervergunning nog niet direct geldig. Uw aanvraag wordt getoetst door medewerkers van de gemeente. U ontvangt een e-mail zodra uw aanvraag getoetst is en u de aanvraag kunt afronden.
Als u naar de publieksbalies in het stadhuis komt, dan handelen wij uw vergunningaanvraag direct af.
Wat krijgt u van ons mee?
U ontvangt een bevestiging van het besluit om u een vergunning te verlenen.
U ontvangt geen papieren parkeervergunning meer, uw kenteken wordt geregistreerd in een digitale database waarmee gehandhaafd wordt. Deze parkeervergunning behoort tot functionele vergunningen.
Kosten
Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen de schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.