Opdrachtgever voor (maatschappelijke) vraagstukken

Algemeen

Met het ophalen van (maatschappelijke) vraagstukken bij organisaties willen we de verbinding en samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven faciliteren en versterken.

Deze vraagstukken vertalen we samen met het onderwijs (leerlingen en docenten) naar uitdagende projecten en duidelijke opdrachten. Hierdoor krijgen leerlingen de kans om te werken aan concrete maatschappelijke en innovatieve projecten voor opdrachtgevers. En andersom halen organisaties nieuw talent in huis.

Door betrokken te zijn als opdrachtgever voor deze vraagstukken, kunnen bedrijven niet alleen profiteren van nieuwe inzichten en innovatieve ideeën, maar ook in direct contact komen met de nieuwe generatie talenten. Tegelijkertijd inspireren we jong talent en bieden we hen kansen om hun vaardigheden te ontwikkelen. We streven naar een samenwerking waarbij zowel het bedrijf als de leerlingen kunnen groeien en van elkaar kunnen leren.

Welke vraagstukken?

De vraagstukken kunnen -maar hoeven niet- beperkt te zijn tot één organisatie. Vraagstukken zijn soms ook gerelateerd aan maatschappelijke uitdagingen, zoals de Energietransitie of aan een gezamenlijk vraagstuk over bijvoorbeeld mobiliteit op een bedrijventerrein. 

Voorbeelden van vraagstukken zijn:

  • Hoe kunnen we samen de doelgroep aansporen om bewuster om te gaan met klimaatdoelstellingen en stappen te zetten richting duurzamere werkmethoden?
  • Hoe kunnen we ons onderscheiden en nieuw personeel aantrekken?
  • Zijn er mogelijkheden om ons proces te optimaliseren?
  • Liggen er kansen voor productinnovatie?

Verschillende samenwerkingsvormen

Leerlingen kunnen in verschillende vormen aan de slag gaan. Aan de hand van het vraagstuk, planning en beschikbaarheid wordt bepaald welke vorm het best past. Voorbeelden zijn:

  • (Groeps)project: de leerlingen werken samen aan uw vraag met behulp van een docent. De leerlingen werken voornamelijk vanuit school en huis, bespreken regelmatig de voortgang en presenteren hun advies, stappenplan of prototype/voorbeeldproduct, afhankelijk van de opdracht en uw behoefte.
  • (Meewerk)stagiair: de leerling ondersteunt bij uw dagelijkse werkzaamheden. Voorafgaand aan het stagetraject spreekt u met de leerling en stagebegeleider af voor welke werkzaamheden op dit gebied de stagiair kan worden ingezet en kan ondersteunen.
  • Afstudeerder: de leerling werkt in principe niet mee met de dagelijkse activiteiten, maar doet onderzoek naar een complexere vraagstuk voor uw organisatie. Het resultaat is een advies in de vorm van een roadmap, aanpak, canvas en/of prototype voorzien van voorbeeldproduct(en).
  • Consultancyopdracht: een multidisciplinair leerlingenteam (verschillende studieachtergronden) helpt bij maatschappelijke innovatieve vraagstukken. Ze worden hierbij ondersteund door docenten en onderzoekers. Oplossingen liggen in een advies, maar ook in bijvoorbeeld het ontwerpen van prototypes van interactieve elementen. 

Contact

Vragen of andere ideeën om een brug te slaan tussen onderwijs en arbeidsmarkt? Neem dan contact op met Suzanne Boersma. Stuur een e-mail naar talentvandestad@rijswijk.nl. Of bel naar telefoonnummer 070 326 1292.