Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Rijswijk Logo Gemeente Rijswijk

menu-tabbladen

  • Voor inwoners
  • Voor ondernemers
  • Over het bestuur
  • Ontdek Rijswijk
Mijn Rijswijk DigiD Login icoon
Contact en openingstijden

Primary menu

  • Home
  • Actueel
  • Gemeenteraad
  • College van B&W

Zoekveld

Breadcrumb Navigation

Home / Privacy beleid
Lees voor

Privacy beleid

Binnen de gemeente Rijswijk wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld bij de burgers voor het goed uitvoeren van de gemeentelijke wettelijke taken. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens omgaat. In deze tijd gaat ook de gemeente mee met nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een steeds meer digitale overheid stellen andere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. De gemeente is zich hier van bewust en zorgt dat de privacy gewaarborgd blijft, onder andere door maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging, dataminimalisatie, transparantie en gebruikerscontrole.

Het bestuur en management spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy.

De gemeente Rijswijk geeft middels dit beleid een duidelijke richting aan privacy en laat zien dat zij de privacy waarborgt, beschermt en handhaaft. Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en gegevensverzamelingen van de gemeente. Dit privacy beleid is in lijn met het algemene beleid van de gemeente en de relevante lokale, regionale, nationale en Europese wet- en regelgeving.

Wettelijke kaders voor de omgang met gegevens

De gemeente is verantwoordelijk voor het opstellen, uitvoeren en handhaven van het beleid. Hiervoor gelden onder andere de volgende wettelijke kaders:

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
  • Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming

Uitgangspunten

De gemeente gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen. De gemeente houdt zich hierbij aan de volgende uitgangspunten:

  • Rechtmatigheid, behoorlijkheid, transparantie

Persoonsgegevens worden in overeenstemming met de wet en op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.

  • Grondslag en doelbinding

De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen worden verzameld en verwerkt. Persoonsgegevens worden alleen met een rechtvaardige grondslag verwerkt.

  • Dataminimalisatie

De gemeente verwerkt alleen de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. De gemeente streeft naar minimale gegevensverwerking. Waar mogelijk worden minder of geen persoonsgegevens verwerkt.

  • Bewaartermijn

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de gemeentelijke taken goed uit te kunnen oefenen of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven.

  • Integriteit en vertrouwelijkheid

De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht (ambtseed) en voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgt de gemeente voor passende beveiliging van persoonsgegevens. Deze beveiliging is vastgelegd in het informatiebeveiligingsbeleid.

  • Delen met derden

In het geval van samenwerking met externe partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maakt de gemeente afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen. Deze afspraken voldoen aan de wet. De gemeente controleert deze afspraken minimaal één maal per jaar.

  • Subsidiariteit

Voor het bereiken van het doel waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt, wordt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken burger zoveel mogelijk beperkt.

  • Proportionaliteit

De inbreuk op de belangen van de betrokkene mag niet onevenredig zijn in verhouding tot het te dienen doel.

  • Rechten van betrokkenen

De gemeente honoreert alle rechten van betrokkenen.

Dit privacy beleid treedt in werking op 25 mei 2018. Het beleid wordt iedere 2 jaar geëvalueerd en indien nodig herzien. Aanpassingen van dit beleid worden aangekondigd via internet. De meest actuele versie van het beleid is te vinden op www.rijswijk.nl.

Contact

Bel 14070
KLANT CONTACT CENTER NU GESLOTEN
Mail ons
Stel uw vraag via Facebook
Stel uw vraag via Twitter
Adres en openingstijden
Maak een afspraak

Volg Rijswijk

Facebook Twitter Youtube LinkedIn

Uw mening

  • Groene smiley (positief)
  • Oranje smiley (neutraal)
  • Rode smiley (negatief)

Privacyreglement

Het privacyregelement is een verdieping van het privacybeleid. Hierin staat hoe de gemeente met privacy, en met name de wet, omgaat.

Delen

Deel op Facebook
Delen op Twitter
Deel op LinkedIn
Druk deze pagina af

© Gemeente Rijswijk

Menu footer

  • Home
  • Datalek melden
  • Over deze website
  • Privacy
  • Sitemap
  • Vacatures
  • Webarchief
  • Actueel
    • Bekendmakingen
    • Evenementen en bijeenkomsten
    • Nieuws
    • Plannen en projecten
    • Werkzaamheden
  • Voor inwoners
    • Wonen
    • Leven
    • Werk en Inkomen
    • Mijn Rijswijk
  • Voor ondernemers
    • Ondernemersloket
    • Horeca
    • Detailhandel
  • Over het bestuur
    • Gemeenteraad
    • College van B&W
    • Gemeentelijke Organisatie
  • Uw parkeerbezoek aan- en afmelden