Paspoort of identiteitskaart met spoed aanvragen

Algemeen

Let op

Op dit moment is het erg druk met aanvragen voor reisdocumenten. Houd rekening met 3 werkdagen voor een spoedaanvraag.

Omschrijving

Een nieuw reisdocument kunt u na 5 werkdagen ophalen. Duurt dit te lang? Dan kunt u er een met spoed aanvragen. Dit kost meer dan bij een gewone aanvraag. U krijgt uw paspoort dan meestal binnen 2 werkdagen. Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Aanvragen

Let op: uw pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

U betaalt de extra snelle levering van uw reisdocument bij de aanvraag. Verder heeft u nodig:

  • Al uw reisdocumenten (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt.
  • Schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • kan een ouder of voogd mee naar de aanvraag. De ouder of voogd moet zich kunnen legitimeren. De andere ouder of voogd moet schriftelijk toestemming geven. Ook heeft u zijn of haar identiteitsbewijs nodig.
  • kunnen beide ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Ze moeten allebei het formulier ondertekenen. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee.

De gemeente maakt bij uw aanvraag voor een paspoort een scan van uw vingerafdrukken.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie:

  • Vraag een nieuw identiteitsbewijs aan bij de gemeente.
  • Leg daarbij de verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Dit doet u om identiteitsfraude te voorkomen. 

Valse meldingen van vermissing

Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik en fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing in de BRP (Basisregistratie Personen). Bij vermoeden van misbruik of fraude geeft de gemeente dat aan bij de politie voor nader onderzoek. De aanvraag wordt wel in behandeling genomen, maar het document wordt in afwachting van dat onderzoek niet verstrekt.

Minder administratie, betere dienstverlening

Het doel van deze aanpak is om de administratieve lastendruk te verminderen voor zowel de inwoners, politie, als de gemeente, en om nadrukkelijk het accent te leggen op het voorkomen van misbruik.

Hoelang gaat het duren?

Na drie werkdagen is het mogelijk om uw reisdocument zonder afspraak op te halen. U haalt uw reisdocument persoonlijk op. Het is niet mogelijk iemand hiervoor te machtigen. Komt u op de derde werkdag? Dan bent u welkom vanaf 10.30 uur. Kinderen moeten altijd mee bij het afhalen.

Als u het reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het document na twee werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag. Vraagt u het reisdocument na 14.00 uur aan, dan is het document na drie werkdagenen klaar.

Kosten

Bij een spoedaanvraag betaalt u een toeslag van € 57,00 bovenop de kosten van een paspoort of identiteitskaart.

U kunt aan de balie alleen pinnen. Kunt u niet pinnen, bel dan 14 070 (optie 4).

Contact

Maak online een afspraak.

U vraagt een paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Wet- en regelgeving