Opkopersregister bijhouden
Algemeen
Wilt u handelen in tweedehands goederen? Dan moet u een opkopersregister bijhouden of hiervoor vrijstelling vragen. Dit doet u bij de gemeente.
Omschrijving
Als u handelt in tweedehands goederen, dan moet u een gewaarmerkt opkopersregister bijhouden. Of uw spullen registreren in een Digitaal Opkopers Register (DOR). Dat geldt ook voor handel via internet. Verkoopt iemand spullen aan u om door te verkopen? Dan moet deze persoon zich identificeren. U zet vervolgens in het register welke spullen u heeft gekocht en van wie. Zo wil de gemeente heling tegengaan. Het kopen van gestolen goederen is namelijk strafbaar.
Aanvragen
Zo houdt u een opkopersregister bij:
- U gebruikt een gewaarmerkt registratieboek of het Digitaal Opkopers Register (DOR).
- U registreert:
- een uniek volgnummer voor elk ingekocht goed
- de datum van overdracht
- een omschrijving van het goed (eventueel ook merk, type en serienummer)
- de koopprijs of andere voorwaarden voor overdracht
- de naam en het adres van de verkoper
- nummer, land van herkomst en type identiteitsbewijs van de verkoper
Zo start u met uw eerste opkopersregister of vraagt u vrijstelling aan:
- Neem contact op met de gemeente.
- U geeft in ieder geval door:
- uw geldige identiteitsbewijs
- een recent bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel
- welke goederen u wilt verkopen
- vanaf wanneer u de goederen wilt verkopen
- als u vrijstelling aanvraagt: waarom u vrijstelling wilt
Voorwaarden
De voorwaarden voor het bijhouden van een opkopersregister zijn:
- U bent een handelaar. Gaat u nog starten als handelaar, meld dit dan minstens 3 dagen voor u begint bij de gemeente.
- U gaat handelen in tweedehands goederen zoals:
- gebruikte goederen
- ongeregelde goederen, zoals restpartijen, retourgoederen of magazijnrestanten
- goud, zilver, koper en edelstenen
- horloges en klokken
- kunst
- auto’s, motorfietsen, brommers en fietsen
- foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur
- computers, laptops, tablets en mobiele telefoons
Hoe lang gaat het duren?
De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Als de gemeente niet binnen de termijn een besluit neemt, krijgt u automatisch de vrijstelling.
Kosten
Aan gebruik van het digitale opkopersregister zijn geen kosten verbonden.
Bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag om vrijstelling. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan binnen 6 weken beroep aan bij de rechtbank.
Over uw melding neemt de gemeente geen besluit. In dat geval kunt u dus ook geen bezwaar maken of in beroep gaan.