Opkopersregister bijhouden

Algemeen

Wilt u handelen in tweedehands goederen? Dan moet u een opkopersregister bijhouden of hiervoor vrijstelling vragen. Dit doet u bij de gemeente.

Omschrijving

Als u handelt in tweedehands goederen, dan moet u een gewaarmerkt opkopersregister bijhouden. Of uw spullen registreren in een Digitaal Opkopers Register (DOR). Dat geldt ook voor handel via internet. Verkoopt iemand spullen aan u om door te verkopen? Dan moet deze persoon zich identificeren. U zet vervolgens in het register welke spullen u heeft gekocht en van wie. Zo wil de gemeente heling tegengaan. Het kopen van gestolen goederen is namelijk strafbaar.

Aanvragen

Zo houdt u een opkopersregister bij:

  • U gebruikt een gewaarmerkt registratieboek of het Digitaal Opkopers Register (DOR).
  • U registreert:
    • een uniek volgnummer voor elk ingekocht goed
    • de datum van overdracht
    • een omschrijving van het goed (eventueel ook merk, type en serienummer)
    • de koopprijs of andere voorwaarden voor overdracht
    • de naam en het adres van de verkoper
    • nummer, land van herkomst en type identiteitsbewijs van de verkoper

Zo start u met uw eerste opkopersregister of vraagt u vrijstelling aan:

  • Neem contact op met de gemeente.
  • U geeft in ieder geval door:
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • een recent bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel
    • welke goederen u wilt verkopen
    • vanaf wanneer u de goederen wilt verkopen
    • als u vrijstelling aanvraagt: waarom u vrijstelling wilt

Voorwaarden

De voorwaarden voor het bijhouden van een opkopersregister zijn:

  • U bent een handelaar. Gaat u nog starten als handelaar, meld dit dan minstens 3 dagen voor u begint bij de gemeente.
  • U gaat handelen in tweedehands goederen zoals:
    • gebruikte goederen
    • ongeregelde goederen, zoals restpartijen, retourgoederen of magazijnrestanten
    • goud, zilver, koper en edelstenen
    • horloges en klokken
    • kunst
    • auto’s, motorfietsen, brommers en fietsen
    • foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur
    • computers, laptops, tablets en mobiele telefoons

Hoelang gaat het duren?

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Als de gemeente niet binnen de termijn een besluit neemt, krijgt u automatisch de vrijstelling.

Kosten

Aan gebruik van het digitale opkopersregister zijn geen kosten verbonden.

Bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag om vrijstelling. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan binnen 6 weken beroep aan bij de rechtbank.

Over uw melding neemt de gemeente geen besluit. In dat geval kunt u dus ook geen bezwaar maken of in beroep gaan.