Onafhankelijke cliëntondersteuning
Soms heeft u vragen over de ondersteuning die u ontvangt van de gemeente die u liever bespreekt met een onafhankelijke professional. Of wilt u weten welke hulp het beste bij uw situatie past. U kunt dan terecht bij de cliëntondersteuner. Op deze pagina leest u hier meer over.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?
Een cliëntondersteuner helpt u de weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Een cliëntondersteuner kijkt met u mee en geeft advies.
Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties.
Wat kan een onafhankelijke cliëntondersteuner voor u doen?
De cliëntondersteuner:
- Helpt met het in kaart brengen van uw situatie en mogelijkheden.
- Geeft informatie en advies over de weg naar hulp, zorg en hulpmiddelen.
- Helpt bij de voorbereiding van een gesprek met de gemeente of andere instanties en gaat mee als dit nodig is.
- Helpt als u het oneens bent met de zorg of ondersteuning die u krijgt of met het besluit dat de gemeente heeft genomen.
De cliëntondersteuner kiest geen partij en werkt in uw belang.
Voor wie is onafhankelijke cliëntondersteuning?
Iedereen mag gebruik maken van cliëntondersteuning.
Hoe vraag ik onafhankelijke cliëntondersteuning aan?
Stichting Welzijn Rijswijk en Stichting MEE voeren gezamenlijk de onafhankelijke cliëntondersteuning uit in Rijswijk.
U kunt contact opnemen door te bellen naar 070-7579200 of door een e-mail te sturen naar clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl.
Veelgestelde vragen
-
U hoeft niets te betalen. Ook geen eigen bijdrage.
-
Nee. U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning.
-
Als u een klacht heeft over onafhankelijke cliëntondersteuning, kunt u dit melden bij Welzijn Rijswijk. Meer informatie is te vinden op https://welzijn-rijswijk.nl/klachtenreglement/.