Nieuw retail- en horecabeleid vastgesteld

De gemeenteraad heeft onlangs het nieuwe retail- en horecabeleid unaniem aanvaard. Met dit beleid speelt de gemeente in op de veranderende ontwikkelingen binnen de retail- en horecasector en biedt een duidelijke richtlijn voor ondernemers en eigenaren. Het beleid is ontworpen om nieuwe initiatieven te beoordelen en te zorgen voor een evenwichtige retail- en horecastructuur in de gemeente.

Het herontwikkelingsproject van het Bogaard Stadscentrum heeft de behoefte aan meer duidelijkheid over de relatie tussen de verschillende centra in de gemeente vergroot. Het nieuwe retail- en horecabeleid biedt een toetsingskader voor nieuwe initiatieven en geeft marktpartijen een beter inzicht en investeringsperspectief. Het sluit ook aan bij de recentelijk vastgestelde Economische Visie, die gericht is op het versterken van economische kerngebieden.

Participatieproces

Wethouder Werner van Damme is blij dat de gemeenteraad akkoord is met het beleid: “Het retail- en horecabeleid houdt rekening met de behoeften van de inwoners, ondernemers en bezoekers van Rijswijk. Voor het behoud van de leefbaarheid in Rijswijk is het belangrijk dat het aanbod aan retail- en horeca goed afgestemd wordt op het groeiende aantal inwoners en hun behoeftes. We hebben een groot participatieproces uitgevoerd bij het opstellen van dit beleid om de behoeften van inwoners en ondernemers in kaart te bregen. Het is een beleid voor en door ons allemaal.”

Tijdens het participatieproces zijn lokale ondernemers, vastgoedeigenaren en verschillende beleidsterreinen betrokken. Er zijn bezoeken aan centrumgebieden gebracht, ambtelijke ophaalrondes gehouden en er is input verzameld via het online platform samen.rijswijk.nl. Ook vond er een informatieavond plaats waar retail- en horecaondernemers en vastgoedeigenaren aanwezig waren.

Sterke werklocaties

De ontwikkeling van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat staat centraal in het retail- en horecabeleid. Hierbij is onder andere aandacht voor branchering en segmentering, grip op flexibele bezorgdiensten, het tegengaan van leegstand en een toetsingskader voor (tijdelijke) activiteiten zoals terrassen.

Het beleid vormt een uitwerking van de pijler ‘Sterke werklocaties’ in de onlangs vastgestelde Economische Visie, om te komen tot een toekomstbestendig vestigingsklimaat. Dit vraagt een (her)positionering van de kerngebieden, zowel ten opzichte van elkaar als regionaal. “Met dit nieuwe retail- en horecabeleid hebben we voor het eerst naar onze hele gemeente gekeken. We hebben daarin een integrale afweging gemaakt tussen het belang en de mogelijkheden per centrumgebied ten opzichte van andere locaties”, legt Van Damme uit.

Dit nieuwe retail- en horecabeleid geeft voor het eerst een integrale visie op de gewenste structuur voor winkels en horeca in de hele gemeente. Hierdoor kunnen initiatieven op gemeentelijk niveau beter worden afgewogen. Het beoogde effect van het retail- en horecabeleid is het creëren van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur in Rijswijk. Het beleid biedt een visie op de retail- en horecastructuur, een toekomstperspectief per centrum en een beleidskader voor de uitvoering.

Visiekaart Horeca- en retailstructuur
Visiekaart Horeca- en retailstructuur