Informatie voor bewindvoerders
Algemeen
Deze informatie is bedoeld voor bewindvoerders die werken met inwoners van de gemeente Rijswijk. Op deze pagina vindt u informatie die u als bewindvoerder nodig heeft voor het aanvragen van schuldhulpverlening en bijzondere bijstand.
Uw cliënt aanmelden voor schuldhulpverlening
Heeft uw cliënt schulden? Dan kan schuldhulpverlening een oplossing zijn. Hoe de schuldhulpverlening eruitziet, verschilt per situatie.
Voorwaarden aanmelden voor schuldhulpverlening
U kunt schuldhulpverlening voor uw cliënt aanvragen bij de gemeente Rijswijk. Hiervoor gelden enkele voorwaarden.
- De situatie van uw cliënt is stabiel, zowel financieel en persoonlijk.
- De schuldenlast is duidelijk en er is geen sprake van ambtshalve aanslagen.
Als uw cliënt voldoet aan bovenstaande voorwaarden, kunt u het aanmeldproces starten.
Zo werkt het aanmeldproces
Stap 1: mail de beschikking van de uitspraak onder bewindstelling naar het e-mailadres: fsp@rijswijk.nl.
Nadat het Financieel Servicepunt (FSP) de beschikking heeft ontvangen, sturen zij het inventarisatieformulier, bijlage aanmelding en het bijlageformulier per post naar u toe.
Stap 2: vul het inventarisatieformulier en de bijlage aanmelding volledig in. Let hierbij op dat:
- De formulieren door u en uw cliënt ondertekend zijn.
- U van alle schulden een recente saldo-opgave aanlevert. Deze mag niet ouder zijn dan één jaar.
- Als een vordering is overgedragen aan een deurwaarder of incassobureau dan moeten ook de gegevens van de oorspronkelijke schuldeiser te worden vermeld. Denk hierbij aan de naam, het kenmerk, de ontstaansdatum enzovoorts.
Stap 3: stuur de gevraagde gegevens per post of breng het naar het FSP.
Bezoekadres: Steenplaetsstraat 2-B, 2288 AA Rijswijk. Het FSP is op werkdagen geopend van 09.00 tot 16.00 uur.
Vragen over het aanmeldproces
Heeft u vragen over het proces van aanmelden voor uw cliënten? Neem dan contact op met onze bewindvoerdersdesk van het FSP. Dit kan door een e-mail te sturen naar fsp@rijswijk.nl of door te bellen naar 070 326 1955.
Bijzondere bijstand aanvragen
Beschermingsbewind kost geld. Heeft uw cliënt een laag inkomen en kan de cliënt de kosten hierdoor niet betalen? Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen. U vraagt bijzondere bijstand aan bij de gemeente. Of uw cliënt bijstand krijgt, hangt af van uw inkomen en bezittingen zoals hun huis, auto en spaargeld.
Twee groepen belanghebbenden
Om u zo snel mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat u de informatie juist en compleet aanlevert bij de gemeente. Wij onderscheiden bij de aanvragen twee groepen belanghebbenden.
- De cliënt: hij of zij ontvangt een (aanvullende) bijstandsuitkering voor het levensonderhoud.
- De niet cliënt: hij of zij ontvangt een ander inkomen dan een bijstandsuitkering.
Aanvraag bijzondere bijstand cliënt
Vraagt u de bijzondere bijstand aan voor een cliënt? Dan zijn veel van de gegevens van de belanghebbende al bij ons bekend. Er zijn nog een paar gegevens nodig, namelijk:
- Het aanvraagformulier ‘cliënt’, volledig ingevuld en ondertekend.
- Als u ook bankkosten wilt aanvragen, geef dit dan aan op het aanvraagformulier.
- De factuur van de kosten voor bewindvoering (en eventuele bankkosten).
- De beschikking van de rechtbank over de onderbewindstelling. Als u deze al eerder heeft ingeleverd, hoeft dat niet opnieuw.
- Als u voor het tweede jaar bijzondere bijstand aanvraagt voor het hoge tarief, moet u aantonen dat u bezig bent met een schuldsaneringstraject. Is dit niet het geval, leg dan uit waarom en geef een plan van aanpak voor het starten van dit traject.
Aanvraag bijzondere bijstand niet cliënt
Vraagt u de bijzondere bijstand aan voor een ‘niet cliënt? Dan hebben wij de volgende gegevens nodig:
- Het aanvraagformulier ‘niet cliënt’, volledig ingevuld en ondertekend.
- Het inlichtingenformulier, volledig ingevuld (verwijs niet naar de bijgevoegde bewijsstukken).
- Als u ook bankkosten wilt aanvragen, geef dit dan aan op het aanvraagformulier.
- De factuur van de kosten voor bewindvoering (en eventuele bankkosten).
- De beschikking van de rechtbank over de onderbewindstelling. Als u deze al eerder heeft ingeleverd, hoeft dat niet opnieuw.
- De volgende bewijsstukken:
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs).
- Kopie van de laatste specificatie van uw inkomsten (bij wisselende inkomsten de laatste 3 specificaties).
- Als u een voorlopige teruggave krijgt (algemene heffingskorting en combinatiekorting), de beschikking van de Belastingdienst.
- Huurovereenkomst of hypotheekakte en overzicht van de openstaande hypotheek.
- Bij onderhuur, bewijsstukken van de onderhuur.
- Bankafschriften van alle bank- en spaarrekeningen van de 3 maanden voordat de kosten beginnen. Als u bijvoorbeeld per 1 januari aanvraagt, lever dan afschriften van oktober, november en december in. Zorg dat de saldi zichtbaar zijn.
- Bankafschriften van alle bank- en spaarrekeningen van inwonende minderjarige kinderen van de 3 maanden voordat de kosten beginnen. Als u bijvoorbeeld per 1 januari aanvraagt, lever dan afschriften van oktober, november en december in. Zorg dat de saldi zichtbaar zijn.
- Als er sinds de vorige aanvraag bankrekeningen zijn opgeheven, stuur dan het opheffingsbewijs mee.
- Als u cryptomunten heeft, stuur een overzicht met het huidige saldo.
- Als u een PayPal-rekening heeft (of een vergelijkbare dienst), stuur een overzicht met het huidige saldo.
- Een schuldenoverzicht.
- Bewijsstukken van vermogen (bijvoorbeeld een niet zelf bewoonde woning, ook in het buitenland, waardepapieren, caravan, etc.).
- Kopie van het kentekenbewijs deel I en II van uw auto, motor of scooter.
Als u voor het tweede jaar bijzondere bijstand aanvraagt voor het hoge tarief, moet u aantonen dat u bezig bent met een schuldsaneringstraject. Is dit niet het geval, leg dan uit waarom en geef een plan van aanpak voor het starten van dit traject.
Contact
Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met het de afdeling Inkomen. Dit kan door te bellen naar telefoonnummer 14 070 of door een e-mail te sturen naar stadhuis@rijswijk.nl.