Adresonderzoek aanvragen

Algemeen

Iedereen staat bij de gemeente ingeschreven op een adres. Denkt u dat iemand onterecht op uw adres staat ingeschreven? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente.

Omschrijving

Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

Aanvragen

Zo vraagt u een adresonderzoek aan:

  • Neem contact op met de gemeente.
  • U heeft nodig:
    • Uw geldige identiteitsbewijs
    • Bewijs dat u de eigenaar of huurder bent van de woning
    • Eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen

Werkwijze

Een adresonderzoek werkt als volgt:

  • De gemeente krijgt een melding (bijvoorbeeld een aanvraag adresonderzoek), waaruit blijkt dat iemand niet meer woont of niet meer bereikbaar is op het adres waarop deze persoon staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Rijswijk.
  • De gemeente Rijswijk doet dan een adresonderzoek. Een huisbezoek van een toezichthouder van de BRP en het versturen van (oproep)brieven kunnen onderdeel zijn van een adresonderzoek.

Hoelang gaat het duren?

De gemeente probeert om een adresonderzoek binnen 12 weken af te handelen. Soms heeft de gemeente meer tijd nodig. Dit ligt aan de situatie en aan welke informatie de gemeente heeft.

Contact

Een adresonderzoek kan schriftelijk, aan het loket dan wel per e-mail via adresonderzoek@rijswijk.nl

Wet- en regelgeving