Rotterdamsebaan

Om de bereikbaarheid van de Haagse regio te verbeteren legt de gemeente Den Haag de komende jaren de Rotterdamsebaan aan. 

Auto in tunnel

De Rotterdamse Baan wordt de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. Op 1 juli 2020 is de weg klaar. De gemeente Leidschendam-Voorburg en de gemeente Rijswijk zijn nauw betrokken bij het project, omdat de weg door de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en vlak langs Rijswijk loopt.

Waarom de Rotterdamsebaan?

De bereikbaarheid van de Haagse regio staat onder druk. Op dit moment maakt 40% van het verkeer dat Den Haag in- en uitrijdt gebruik van de Utrechtsebaan (A12). Als er een file op de Utrechtsebaan staat, heeft dat grote gevolgen voor de andere wegen in en om Den Haag, Rijswijk en Voorburg-West. Met de komst van de Rotterdamsebaan wordt de Utrechtsebaan ontlast en vermindert het sluipverkeer door de naastgelegen buurten.

Route Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan verbindt het rijkswegennet (A4/A13) met de Centrumring van Den Haag. De weg is ongeveer 4 kilometer lang en bestaat voor een deel uit een boortunnel, die de Victory Boogie Woogietunnel gaat heten. De Rotterdamsebaan begint bij het knooppunt Ypenburg. Hier rijd je via de Laan van Delfvliet de Rotterdamsebaan op vanaf de A4/A13. Vervolgens loopt de weg onder  knooppunt Ypenburg door richting de Vlietzone. Ook vanaf de Laan van Hoornwijck kan verkeer de Rotterdamsebaan op rijden. In de Vlietzone verdwijnt de weg onder de grond ter hoogte van het huidige parkeerterrein van Drievliet en de golfbaan. Het ondergrondse deel loopt onder de Westvlietweg, de archeologische vindplaats Forum Hadriani, Voorburg-West en de Binckhorst-haven door. In de Binckhorst komt de Rotterdamsebaan weer boven de grond bij de Zonweg. Daar sluit de weg aan op de Binckhorstlaan en de Mercuriusweg.

Kijk voor een uitgebreide planning en meer informatie over de Rotterdamsebaan op: www.rotterdamsebaan.nl