Gemeente Rijswijk wil gesprek over buslijnen

In een brief roept de gemeente Rijswijk de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) op om de routes van de buslijnen 18 en 23 niet te veranderen. Na deze verandering zouden een aantal woonbuurten in Rijswijk namelijk helemaal geen openbaar vervoer meer hebben.

Buslijn 23
Onlangs heeft de MRDH de Vervoerplannen 2019 openbaar gemaakt, waarin de nieuwe routes werden gepresenteerd. Gemeenten kunnen hier tot 18 mei op reageren. Wethouder René van Hemert (verkeer en vervoer) deed dat vorige week al in de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit. Hij heeft laten weten dat Rijswijk tegen het voorliggende vervoerplan zal stemmen. Als de wijzigingen noodzakelijk zouden zijn, dan wil de gemeente daar graag over in gesprek met de MRDH en de HTM.

Voorstel HTM

De HTM wil het eindpunt van buslijn 18 verleggen van de Schilp naar Eikelenburg en bus 23 een andere route laten rijden. Het voorstel is om bus 23 niet meer door de Muziekbuurt te laten rijden, maar rechtstreeks van de Steenvoordelaan naar het Generaal Eisenhowerplein. Daarna moet de bus via de Sir Winston Churchilllaan en de Burgemeester Elsenlaan naar de Lindelaan rijden. Dat betekent dat de Huis te Landelaan en de Generaal Spoorlaan worden overgeslagen. Niet alleen de bewoners en ondernemers in de aangrenzende woonbuurten, maar ook de Schouwburg is daarvan de dupe.

Kwetsbare groepen de dupe

De gemeente is tegen verplaatsing van het eindpunt van lijn 18. Enkele jaren geleden is op verzoek van de HTM het eindpunt juist verplaatst van Eikelenburg naar de Schilp. De speciaal daarvoor door de gemeente aangelegde voorzieningen bij de Schilp kunnen weer worden afgebroken, een onnodige uitgave. Ook wil de gemeente dat de Muziekbuurt de bus behoudt, omdat de beschikbare haltes voor de inwoners (NS-station en In de Bogaard) voor veel mensen te ver zijn om te lopen. Kwetsbare groepen worden geraakt door deze maatregel.

Overleg

De gemeente dringt aan op een overleg met de MRDH en de HTM. Over de Vervoersplannen is in een eerder stadium namelijk geen overleg geweest. De hoop is dat de MRDH en de HTM de beweegredenen voor deze wijzigingen verder toelicht. Tot op heden is hun argumentatie onbekend.