Veelgestelde vragen

  • Als ik mijn aangevraagde paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kom afhalen, moet ik dan toch een afspraak maken?

    Ja, ook voor het afhalen moet u een afspraak maken. Na de aanvraag kunt u uw reisdocument na 5 werkdagen ophalen. We raden u aan om gelijk 2 afspraken in te plannen. U maakt een afspraak voor het aanvragen en een afspraak voor het afhalen. U maakt snel en makkelijk online een afspraak. Plant u liever telefonisch een afspraak in? Neem dan contact op met het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14070 (optie 4).

  • Binnen welke termijn kan ik een afspraak inplannen?

    U kunt tot 4 weken vooruit een afspraak inplannen. U maakt snel en makkelijk online een afspraak. Plant u liever telefonisch een afspraak in? Neem dan contact op met het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14070 (optie 4).

    • Wij werken met een servicenorm van 2 weken, dat betekent dat onze klanten altijd binnen 10 werkdagen terecht kunnen voor een afspraak. Hebt u een spoedgeval? Bel dan met ons Klant Contact Center via telefoonnummer 14070 (optie 4). Het Klant Contact Center zal met u bespreken of u in aanmerking komt voor een spoedafspraak.
    • Hebt u een afspraak nodig voor een product/dienst binnen een gestelde wettelijke termijn? Bel dan met ons Klant Contact Center via telefoonnummer 14070 (optie 4). Dan zorgen wij dat u een afspraak krijgt binnen de wettelijk gestelde termijn.
  • Het lukt mij niet om een afspraak in te plannen, wat moet ik doen?

    Vanwege het Coronavirus willen we het aantal bezoekers bij de gemeente beperken. Doe uw aanvraag online als dit mogelijk is, lukt online aanvragen niet? Neem dan contact met ons op. U kunt niet langskomen zonder afspraak.

    Twijfelt u of u een afspraak moet maken? Vul het contactformulier in. Wij nemen dan contact met u op. Is er spoed bij en kan het niet wachten? Neem dan contact op met het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14070 (optie 4).

  • Hoe kan ik een afspraak maken?

    Een afspraak maken bij de Publieksbalies kan op twee manieren:

    Via de website:

    Ga naar onze afsprakenpagina.

    • Kies voor welk(e) product(en) u een afspraak wilt maken;
    • Kies een datum en tijdstip;
    • Vul uw gegevens in en klik na controle op bevestig;
    • U ontvangt een e-mail met een afspraakbevestiging met verdere informatie over uw afspraak.

    Telefonisch:

    Plant u liever telefonisch een afspraak in? Neem dan contact op met het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14070 (optie 4).

  • Hoe kan ik mij ingeplande afspraak wijzigen?

    Hebt u een afspraak, maar kunt u niet op de afgesproken tijd aanwezig zijn? Wij horen dit graag zo snel mogelijk. Wij vragen u om dit uiterlijk 1 werkdag vóór de dag van de geplande afspraak door te geven. Dit kan:

    • Online: via de link in uw afspraakbevestiging.
    • Telefonisch: belt u met ons Klant Contact Center op telefoonnummer 14070 (optie 4).

  • Hoe weet ik of het online maken van een afspraak gelukt is en op welke datum en tijd ik de afspraak heb?

    Bij het maken van een online afspraak ontvangt u altijd een bevestigingsmail met daarin de datum en tijd van uw afspraak en een link naar het product waarvoor u een afspraak hebt gemaakt.

    Hebt u geen e-mail ontvangen, controleer dan als eerste uw spam/ongewenste e-mail. Hebt u echt niets ontvangen, dan is uw afspraak niet gelukt. Bel dan met ons Klant Contact Center op telefoonnummer 14070 (optie 4).

  • Ik ben geslaagd voor mijn rijexamen, maar ik kan op korte termijn niet terecht om mijn rijbewijs aan te vragen. Hoe regel ik dit?

    Als u weet wanneer u gaat afrijden, kunt u alvast een afspraak inplannen bij Burgerzaken. Bent u geslaagd voor het rijexamen, dan heeft u al een afspraak staan om uw rijbewijs aan te vragen. Mocht u helaas gezakt zijn, dan kunt u uw afspraak alsnog uiterlijk 1 werkdag vóór de dag van de geplande afspraak afzeggen of wijzigen.

    Dit doet u:

    • Online: via de link in uw afspraakbevestiging.
    • Telefonisch: belt u met ons Klant Contact Center op telefoonnummer 14070 (optie 4).
  • Ik heb een afspraak, hoe meld ik mij aan?

    • Kom niet eerder dan 5 minuten voor aanvang van uw afspraak naar het stadhuis.
    • U kunt aanbellen bij de voordeur aan het Bogaardplein. Bent u meer dan 5 minuten te vroeg, dan vragen wij u buiten te wachten. Dit doen we omdat wij het aantal bezoekers in de publiekshal willen beperken.
    • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst met het desinfectiemiddel, dit hebben wij voor u klaargezet.
    • Volg de aanwijzingen van onze medewerkers op, zij begeleiden u naar uw afspraak.
    • In de publiekshal en bij de publieksbalie zijn maatregelen getroffen, zodat tijdens uw bezoek altijd 1,5 meter afstand kan worden gehouden. Zo zijn er looproutes ingericht en zijn er plastic afscheidingen geplaatst.
  • Ik kan niet gelijk een afspraak maken. Waarom geven jullie aan, dat jullie nu meer service bieden met het uitsluitend werken op afspraak?

    Wij werken met een servicenorm van 10 werkdagen, dat betekent dat onze klanten altijd binnen 10 werkdagen bij ons terecht kunnen voor een afspraak.

    • Hebt u een spoedgeval? Dan kunt u eerder bij ons terecht. Bel met ons Klant Contact Center via telefoonnummer 14070 (optie 4). Het Klant Contact Center zal met u bespreken of u in aanmerking komt voor een spoedafspraak.
    • Hebt u een afspraak nodig voor een product/dienst binnen een gestelde wettelijke termijn? Dan kunt u eerder bij ons terecht. Bel met ons Klant Contact Center via telefoonnummer 14070 (optie 4). Dan zorgen wij dat u een afspraak krijgt binnen de wettelijk gestelde termijn.

    Door op afspraak te werken weten wij wanneer u bij ons langskomt en met welke vraag. Wij zorgen dat de juiste medewerker voor u klaarstaat. U hoeft dan niet te wachten en bent gelijk aan de beurt.

  • Kan ik met contant geld betalen?

    Er kan bij de Publieksbalies alleen worden betaald met pin. Dit heeft te maken met de veiligheid van u en onze medewerkers. Is met pin betalen voor u echt niet mogelijk? Bel dan ruim voorafgaand aan uw afspraak met telefoonnummer 14 070 (optie 4). Dan zoeken we samen met u naar een passende oplossing.

  • Kan ik voor het afhalen van mijn reisdocument zonder afspraak binnenlopen?

    Dit kan alleen op afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw reisdocument op afspraak ophalen bij de gemeente. We raden u aan om gelijk 2 afspraken in te plannen. U maakt een afspraak voor het aanvragen en een afspraak voor het afhalen.

    Duurt 5 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het reisdocument na 1 werkdag klaar. U betaalt dan een toeslag. Vraagt u het reisdocument na 14.00 uur aan, dan is het document na 2 werkdagen klaar.

    U heeft 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen.