Vraag: |
Waar kan ik terecht voor vragen over inkomen, zoals het aanvragen van een uitkering, werk, jeugd, zorg en welzijn? |
Antwoord: |
U kunt contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14 070. U kunt u ons dagelijks bellen tussen 8.30 en 17.00 uur. Vanwege de aangescherpte maatregelen werken wij met een minimale bezetting. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon langer dan gebruikelijk. Wij vragen hiervoor uw begrip. |
Vraag: |
Ik ben zzp-er en heb nu geen inkomen meer. Kan ik financiële hulp krijgen? |
Antwoord: |
Bent u zelfstandige en loopt u inkomsten mis of dreigt u in de financiële problemen te komen als gevolg van het coronavirus? Dan kunt u een aanvraag doen voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo, voorheen Bbz). |
Vraag: |
Ik heb een flexibel arbeidscontract en heb nu geen of minder inkomsten. Kan ik financiële hulp krijgen? |
Antwoord: |
Werknemers met een flexibel contract die door de Coronacrisis (bijna) geen inkomsten hebben en geen uitkering kunnen krijgen, kunnen in aanmerking komen voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). De regeling bestaat uit een eenmalige tegemoetkoming voor de periode maart, april en mei 2020. U kunt bij het UWV de voorwaarden bekijken en de TOFA aanvragen. Let op: u kunt de TOFA niet meer aanvragen. De aanvraagperiode is vanaf 27 juli 2020 gesloten. |
Vraag: |
Ik ben vrijwilliger/mantelzorger. Waar kan ik terecht met vragen? |
Antwoord: |
Geeft u een familielid of andere naaste mantelzorg? Of misschien komt u als vrijwilliger bij iemand thuis? We kunnen ons voorstellen dat door het Coronavirus u zich zorgen maakt over uw naaste en de benodigde zorg. Hebt u vragen? Dan kunt u terecht op het forum voor mantelzorgers van Welzijn Rijswijk. Hier kunt u met andere mantelzorgers in gesprek en uw ervaringen delen. Ook beantwoorden mantelzorgconsulenten van Welzijn Rijswijk hier vragen. Wilt u uw vraag of zorg liever telefonisch bespreken? Neemt u dan contact op met het mantelzorgsteunpunt van Welzijn Rijswijk. Op de website van Welzijn Rijswijk vindt u onder Mantelzorg de juiste telefoonnummers. |
Vraag: |
Mag ik gebruik maken van speciaal georganiseerd vervoer als ik beschermd woon in een woonvoorziening? |
Antwoord: |
Ja, dit mag sinds 14 mei. U kunt met meerdere mensen uit dezelfde woonvoorziening tegelijk reizen met speciaal vervoer. Wel is het verstandig daar waar het kan op minstens 1,5 meter afstand van anderen te blijven. Zo blijft het risico op besmetting zo klein mogelijk. Bekijk het besluit voor meer informatie over deze regel. |
Vraag: |
Waar kan ik meer informatie vinden over de dienstverlening van de regiotaxi? |
Antwoord: |
Ook de Regiotaxi is genoodzaakt om maatregelen nemen door het Coronavirus. Bekijk de website van Regiotaxi voor meer informatie. |
Vraag: |
Ik krijg zorg of ondersteuning vanuit de gemeente. Welke gevolgen heeft het Coronavirus daarop? |
Antwoord: |
Gemeente Rijswijk heeft met alle zorgaanbieders afgesproken dat zij zoveel mogelijk de zorg blijven aanbieden. De zorgverleners willen dat zelf ook graag. Zij beseffen goed dat veel mensen van hen afhankelijk zijn. Zij kunnen alleen bij u zorg verlenen als u geen gezondheidsklachten heeft die mogelijk wijzen op het coronavirus. Ook kan de zorgverlener klachten krijgen. Dan is het voor de gezondheid van u en de zorgverlener niet langer mogelijk om de zorg te bieden. Wij hebben afgesproken dat de zorgverlener in dat geval met u kijkt of er andere mogelijkheden zijn. Mocht dat niet lukken, dan neemt de zorgverlener contact op met de gemeente. Samen bekijken we dan of er andere oplossingen zijn. Zorgverleners beslissen iedere dag opnieuw of zij in staat zijn om op een verantwoorde manier hun werk uit te voeren. Daarover houden zij contact met u. Heeft u zelf gezondheidsklachten die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw zorgverlener. Zo proberen we met elkaar de verspreiding van het coronavirus af te remmen. |
Vraag: |
Ik heb een afspraak met de gemeente of zorgverlener over mijn zorgindicatie. Gaat deze door? |
Antwoord: |
Omdat we de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk willen beperken, hebben we ervoor moeten kiezen om geen huisbezoeken meer af te leggen. Medewerkers van de gemeente of zorgorganisatie komen dus niet bij u thuis om afspraken te maken over uw zorg en ondersteuning. Deze gesprekken voeren we nu via de telefoon. Zorgverleners beslissen iedere dag opnieuw of zij in staat zijn om op een verantwoorde manier hun werk uit te voeren. Daarover houden zij contact met u. Heeft u zelf gezondheidsklachten die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw zorgverlener. Zo proberen we met elkaar de verspreiding van het coronavirus af te remmen. |
Vraag: |
Op welke wijze kunnen inwoners elkaar helpen? |
Antwoord: |
Door de genomen maatregelen tegen het Coronavirus komen veel mensen thuis te zitten. In de samenleving ontstaan verschillende initiatieven om elkaar te helpen. Denk hierbij aan in contact blijven, elkaar helpen of fit/gezond blijven. Wij hebben deze initiatieven voor u op een rijtje gezet. Overzicht zorg en welzijn Handige informatie over zorg en welzijn in Rijswijk en landelijke (hulp)telefoonnummers vindt u in het overzicht. U kunt dit overzicht downloaden en eventueel printen en ophangen. |
Vraag: |
Ik moet in thuisquarantaine. Waar kan ik tips vinden? |
Antwoord: |
Als u klachten hebt die passen bij corona, zoals een loopneus of koorts, kan het nodig zijn dat u thuis blijft en geen bezoek ontvangt. Dit heet in (thuis)quarantaine gaan. Bekijk de thuisquarantaine hulpgids via de website van de Rijksoverheid. |
Vraag: |
Wat kan ik doen als de spanningen thuis oplopen? |
Antwoord: |
Tips en een overzicht van organisaties waar u steun of hulp kunt vragen, kunt u vinden in het overzicht van de Rijksoverheid. |