Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Rijswijk Logo Gemeente Rijswijk

menu-tabbladen

  • Voor inwoners
  • Voor ondernemers
  • Over het bestuur
  • Ontdek Rijswijk
Mijn Rijswijk DigiD Login icoon
Contact en openingstijden

Primary menu

  • Home
  • Actueel
  • Gemeenteraad
  • College van B&W

Zoekveld

Breadcrumb Navigation

Home / Gemeentelijke dienstverlening
Lees voor

Gemeentelijke dienstverlening

Vraag:

Blijft het stadhuis geopend?

Antwoord:

Het Coronavirus raakt ons allemaal, zo ook de dienstverlening van de gemeente Rijswijk. Wij zoeken in deze tijd naar passende manieren om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en ieders veiligheid te waarborgen. Nu en in de toekomst.

Werken op afspraak

De Publieksbalies (inclusief de balie Maatschappelijke ondersteuning en Sociale Zaken) werken volledig op afspraak. Het binnenlopen zonder afspraak is niet mogelijk. U kunt, binnen de reguliere openingstijden van de Publieksbalies, een afspraak maken op het moment dat u het beste uitkomt. U bent daardoor snel aan de beurt en hoeft niet lang te wachten. Door op afspraak te werken weten wij wanneer u bij ons langskomt en met welke vraag. Wij zorgen ervoor dat de juiste medewerker voor u klaar staat.

Een afspraak maken:

U kunt via de website van de gemeente Rijswijk een afspraak maken. Dit kan ook telefonisch bij het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14 070. Op de website vindt u ook meer informatie over de dienstverlening van de Publieksbalies en de openingstijden van de gemeente Rijswijk.

Let erop bij het maken van een afspraak dat u dit niet doet via een commerciële partij die dit tegen betaling regelt. Wij werken niet samen met dit soort websites. Een afspraak maken bij de gemeente Rijswijk is altijd gratis. Op de website van de gemeente Rijswijk leest u meer informatie over deze waarschuwing.

Draag een mondkapje

Bezoekers en medewerkers zijn verplicht om een mondkapje te dragen in de publiek toegankelijke binnenruimten van de gemeente Rijswijk: het stadhuis, Werkgeversservicepunt (WSP), Financieel Servicepunt (FSP) en Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Dit geldt zowel voor de entrees, de ruimtes bij receptie, publiekshallen bij balies, liften en trappenhuizen. Uitgangpunt hierbij is dat bezoekers en medewerkers zelf een mondkapje verzorgen. De medewerkers van de balies en receptie worden beschermd door veiligheidsschermen. Zij hoeven daarom geen mondkapje te dragen als ze achter het scherm zitten.

 

Vraag:

Wat moet ik doen wanneer ik een afspraak wil maken bij de publieksbalie?

Antwoord:

U kunt via de website van de gemeente Rijswijk een afspraak maken. Dit kan ook telefonisch bij het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14 070. Op de website vindt u ook meer informatie over de dienstverlening van de Publieksbalies en de openingstijden van de gemeente Rijswijk.

Let erop bij het maken van een afspraak dat u dit niet doet via een commerciële partij die dit tegen betaling regelt. Wij werken niet samen met dit soort websites. Een afspraak maken bij de gemeente Rijswijk is altijd gratis. Op de website van de gemeente Rijswijk leest u meer informatie over deze waarschuwing.

Vanwege de aangescherpte maatregelen werken wij met een minimale bezetting. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon langer dan gebruikelijk. Wij vragen hiervoor uw begrip.

 

Vraag:

Kan ik mijn aangevraagde paspoort, ID-kaart of rijbewijs nog ophalen?

Antwoord:

De Publieksbalies (inclusief de balie Maatschappelijke ondersteuning en Sociale Zaken) werken volledig op afspraak. U maakt ook voor het afhalen van uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs een afspraak. Een afspraak maken bij de Publieksbalies kan op twee manieren:

  • U maakt snel en makkelijk online een afspraak. 
  • Plant u liever telefonisch een afspraak in? Neem dan contact op met het Klant Contact Center van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14 070 (optie 4). Op de website van de gemeente Rijswijk vindt u meer informatie over de vernieuwde dienstverlening van de Publieksbalies en de openingstijden van de gemeente Rijswijk.

Let erop bij het maken van een afspraak dat u dit niet doet via een commerciële partij die dit tegen betaling regelt. Wij werken niet samen met dit soort websites. Een afspraak maken bij de gemeente Rijswijk is altijd gratis. Op de website van de gemeente Rijswijk leest u meer informatie over deze waarschuwing. 

 

Vraag:

Mijn rijbewijs is verlopen of verloopt binnenkort, wat moet ik doen?

Antwoord:

Bestuurders van wie het Nederlandse rijbewijs tussen 1 februari en 30 november 2020 verloopt of is verlopen, mogen negen maanden langer doorrijden binnen de EU. Dat geldt ook voor beroepsmatige chauffeurs die de verplichte code 95 op hun rijbewijs vermeld moeten hebben. Ook de geldigheid van nascholingscursussen wordt verlengd.

Deze Europese regeling geldt voor alle Nederlandse rijbewijzen. Dus ook voor rijbewijzen die bijvoorbeeld vanwege een medische aandoening maar drie of één jaar geldig zijn. Wel wordt aan deze mensen gevraagd om goed na te denken of het wel verstandig is de weg op te gaan voordat hun medische keuring en de beoordeling van de rijgeschiktheid heeft plaatsgevonden.

De nieuwe maatregel geldt niet voor rijbewijzen die zijn ingevorderd of geschorst, bijvoorbeeld vanwege een ernstige verkeersovertreding of alcoholgebruik in het verkeer.

 

Vraag:

Op welke manieren kan ik contact opnemen met de gemeente?

Antwoord:

We vragen u zoveel mogelijk digitaal via onze website te regelen of de afspraak uit te stellen. Is dat echt niet mogelijk, dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de Gemeente Rijswijk via:

  • Telefoonnummer: 14 070. U kunt ons dagelijks bellen tussen 8.30 en 17.00 uur. Vanwege de aangescherpte maatregelen werken wij met een minimale bezetting. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon langer dan gebruikelijk. Wij vragen hiervoor uw begrip.
  • E-mail: stadhuis@rijswijk.nl

 

Vraag:

Kan mijn huwelijk doorgaan en hoeveel personen mogen bij de ceremonie aanwezig zijn?

Antwoord:

Huwelijken op het stadhuis:

Huwelijken op het stadhuis kunnen doorgaan waarbij maximaal 14 personen aanwezig mogen zijn in verband met de 1,5 meter maatregel. Bij huwelijken die plaatsvinden in het stadhuis van de gemeente Rijswijk geldt dat op de begane grond van het stadhuis, zoals de entree, hal en foyer, verplicht een mondkapje dragen dient te worden. Het verzoek tot het dragen van mondkapjes geldt niet in de trouwzaal.

Huwelijken op externe locaties:

  • Bij een huwelijksvoltrekking geldt een maximaal aantal personen van 20. Dit is inclusief kinderen en exclusief personeel.
  • Buiten is het niet toegestaan om bij elkaar te zijn in groepen van meer dan 2 personen of 1 huishouden. De uitzondering van 20 personen geldt alleen voor de huwelijksvoltrekking zelf en niet voor een (spontane) samenkomst na afloop.
  • De plechtigheid is alleen voor genodigden. De uitnodiging is de reservering.
  • Voor een huwelijksvoltrekking als onderdeel van het belijden van een geloof of levensovertuiging, gelden alle regels die gelden voor het belijden van een geloof of levensovertuiging.

 

Vraag:

Ik heb een vraag over mijn geplande huwelijk?

Antwoord:

Als uw huwelijk is gepland in de periode waarvoor de landelijke maatregelen gelden, dan dient u contact op te nemen met de Burgerlijke Stand via het Klant Contact Centrum van de gemeente Rijswijk via telefoonnummer 14 070 of via e-mail stadhuis@rijswijk.nl.

 

Vraag:

Hoe kan ik de Sociaal Raadsman bereiken?

Antwoord:

Heeft u een vraag of wilt u een telefonische afspraak met de Sociaal Raadsman? Dan kunt u contact met hem opnemen via telefoonnummer: 14 070 of e-mail: ghamers@rijswijk.nl.

 

Vraag:

Is het Informatiecentrum RijswijkBuiten geopend?

Antwoord:

Informatiecentrum RijswijkBuiten is tot nader bericht gesloten. Voor vragen over RijswijkBuiten kunt u contact opnemen met informatiecentrum RijswijkBuiten via telefoonnummer: 070-3261975 of e-mail: rijswijkbuiten@rijswijk.nl

 

Vraag:

Zijn het Werkgevers Servicepunt en het Financieel Servicepunt van de gemeente Rijswijk geopend?

Antwoord:

Het Werkgevers Servicepunt (WSP) en het Financieel Servicepunt (FSP) hebben maatregelen genomen door het Coronavirus. Voor meer informatie over de dienstverlening en openingstijden verwijzen wij u graag naar hun websites:

  • Werkgevers Servicepunt (WSP): www.wsprijswijk.nl
  • Financieel Servicepunt (FSP): www.fsprijswijk.nl

Draag een mondkapje

Bezoekers en medewerkers zijn verplicht om een mondkapje te dragen in de publiek toegankelijke binnenruimten van de gemeente Rijswijk: het stadhuis, Werkgeversservicepunt (WSP), Financieel Servicepunt (FSP) en Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Dit geldt zowel voor de entrees, de ruimtes bij receptie, publiekshallen bij balies, liften en trappenhuizen. Uitgangpunt hierbij is dat bezoekers en medewerkers zelf een mondkapje verzorgen. De medewerkers van de balies en receptie worden beschermd door veiligheidsschermen. Zij hoeven daarom geen mondkapje te dragen als ze achter het scherm zitten.

 

Vraag:

Wat zijn de gevolgen voor de inzameling van huishoudelijk afval?

Antwoord:

Avalex doet er alles aan om afval op te blijven halen. Om dit te garanderen, neemt Avalex maatregelen. De dagen van inzameling en openingstijden van de afvalbrengstations kunnen mogelijk wijzigen. Avalex houdt bewoners op de hoogte via hun website.

 

Vraag:

Wat zijn de gevolgen voor de inzameling van grofvuil?

Antwoord:

Wilt u uw grofvuil kwijt? U kunt bij Avalex een afspraak in te plannen. Avalex haalt het grofvuil dan bij u op. U kunt ook uw grofvuil naar de milieustraat brengen. Doe dit alleen als het echt nodig is. Houd ook rekening met drukte en kom alleen.

De milieustraat voor inwoners van Rijswijk is aan de Laan van ’s Gravenmade 9, 2495 BD Den Haag. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur. Kijk voor meer informatie op de website van Avalex.

 

Vraag:

Hoe kan ik een bestemmingsplan en/of wijzigingsplan inzien?

 

U kunt een  bestemmingsplan en of wijzigingsplan digitaal inzien.

Verzoeken om bestemmingsplannen, besluiten e.d. in te zien kunnen telefonisch worden ingediend via het algemene telefoonnummer 14 070.

Momenteel liggen er geen bestemmingsplannen of wijzigingsplannen ter inzage.

 

Vraag:

Ik moet nog geld betalen aan de gemeente Rijswijk. Kan ik uitstel van betaling krijgen?

Antwoord:

Ja. Als u vanwege de huidige situatie de gemeente Rijswijk niet op tijd kunt betalen, kunt u uitstel van betaling aanvragen. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen, leges of terugbetaling van bijstand. Bij dit uitstel gelden enkele voorwaarden.

U vraagt de uitstel aan door een e-mail te sturen naar uitstelvanbetaling@rijswijk.nl. In de e-mail vermeldt u het volgende:

  • Voor welke vordering(en) u uitstel wilt.                                
  • Het bedrag waar het om gaat.
  • Uw naam, naam van de organisatie of instelling.
  • Het betalingskenmerk, aanslagnummer, kenmerk of notanummer.

Na ontvangst van uw e-mail nemen wij contact met u op.

Let op: voor boetes die zijn opgelegd op basis van de noodverordening kunt u géén uitstel aanvragen.

Delen

Deel op Facebook
Delen op Twitter
Deel op LinkedIn
Druk deze pagina af

© Gemeente Rijswijk

Menu footer

  • Home
  • Datalek melden
  • Over deze website
  • Privacy
  • Sitemap
  • Vacatures
  • Webarchief
  • Actueel
    • Bekendmakingen
    • Evenementen en bijeenkomsten
    • Nieuws
    • Plannen en projecten
    • Werkzaamheden
  • Voor inwoners
    • Wonen
    • Leven
    • Werk en Inkomen
    • Mijn Rijswijk
  • Voor ondernemers
    • Ondernemersloket
    • Horeca
    • Detailhandel
  • Over het bestuur
    • Gemeenteraad
    • College van B&W
    • Gemeentelijke Organisatie
  • Uw parkeerbezoek aan- en afmelden