College treft extra maatregelen tegen problemen met parkeersysteem

Het Rijswijkse college van B&W treft extra maatregelen tegen de problemen met het parkeersysteem. Mensen met een onterechte naheffing (parkeerbon) kunnen vanaf dinsdag 6 april terecht bij een speciaal parkeerloket. Zij hoeven niet meer eerst te betalen, maar mogen wachten tot helder is of de naheffing terecht is. Zolang de systeemproblemen niet zijn opgelost verstuurt de gemeente geen nieuwe naheffingen en gaat de scanauto niet de weg op.

ParkerenIn het parkeerloket zit een team dat iedereen die contact opneemt van a tot z begeleidt, van het beantwoorden van vragen tot en met het zorgen dat een onterechte naheffing bij het incassobureau uit het systeem wordt gehaald. Het loket is tijdens kantooruren bereikbaar via 070-3261910. Mailen kan ook, via parkeerloket@rijswijk.nl.

Handmatig

De komende periode controleert de gemeente op de ‘ouderwetse manier’ op parkeerovertredingen. Toezichthouders gaan de straat op om handmatig te controleren. Naheffingen gaan pas de deur uit nadat de huidige problemen zijn opgelost en handmatig een dubbelcheck heeft plaatsgevonden. Met dit maatregelenpakket maakt het college een tijdelijke pas op de plaats, zodat de problemen niet verder kunnen oplopen. “Het aantal mensen dat is gedupeerd heeft ons geschokt”, zegt waarnemend burgemeester Bas Verkerk namens het college. “Het parkeersysteem is er om te zorgen dat we het parkeren in Rijswijk in goede banen leiden en de parkeerdruk zo goed mogelijk over de stad spreiden. Niet om inwoners met onterechte naheffingen en hoge rekeningen op te zadelen.”

Oplossing

De problemen met het parkeersysteem ontstonden in 2020. Door een achterstand in het verzenden van naheffingen kregen sommige inwoners er ineens een flink aantal op de deurmat. Eerder besloot het college al om voor deze groep een coulanceregeling in te voeren, zodat slechts een deel van de naheffingen hoeft te worden betaald. De verzendachterstand is inmiddels bijna volledig ingelopen. Daarnaast trad begin 2021 een storing op in de zogenoemde database. Hierdoor ontvingen ook mensen met bijvoorbeeld een parkeervergunning of die aantoonbaar parkeergeld hadden betaald ten onrechte een naheffing. De gemeente werkt sinds het ontstaan van dit probleem met man en macht aan een oplossing. Verkerk: “We maken grote vorderingen, maar de storing is dusdanig complex dat we extra tijd nodig te hebben om tot de kern door te dringen en daarmee te kunnen bepalen hoe we het moeten oplossen. Tot die tijd doen we er alles aan om het leed dat nu voor inwoners is ontstaan te verzachten. “

Deze week nam de gemeenteraad unaniem een motie aan, waarin het college onder meer wordt verzocht om meer hulp te bieden aan gedupeerden. Met het nieuwe maatregelenpakket geeft het college invulling aan de motie.